Manfred maakt het waar bij Outbirds

Alles in het belang van de klant

Energierekeningen doornemen, meetings bijwonen en rapporten schrijven. Zo zagen de dagen van Manfred van Gurp er 5 jaar geleden uit. Zijn werk als business analist bij een groot, internationaal bedrijf, was niet wat hij wilde. ‘Wat vind ik nou écht leuk’, vroeg hij zich af. Klanten blij maken! En dat is dus precies wat Manfred als coördinator Support & Beheer bij Outbirds doet. Dingen uitvogelen en oplossingen bedenken waarmee hij klanten verder helpt.

Wat vooraf ging

Met een opleiding bedrijfseconomie lag een carrière als Salesforce specialist niet meteen voor de hand. Het duurde dan ook even voordat Manfred de weg naar Outbirds vond: “Ik heb meer dan 10 jaar bij een corporate organisatie gewerkt waarbij ik me bezighield met het controleren en afsluiten van energiecontracten voor mijn klanten. Op zich een prima functie, maar de bureaucratie van het bedrijf ging me steeds meer tegenstaan. Toen er een grote reorganisatie kwam, heb ik gebruik gemaakt van de vertrekregeling en begon ik na te denken wat ik precies wilde. Dat was nog niet zo eenvoudig, dus meldde ik me bij het UWV. Daar wezen ze me op de mogelijkheid om te laten omscholen tot Salesforce specialist en zo kwam ik hier terecht.

Een soepele start

Eind 2020 ben ik als Salesforce trainee bij Outbirds begonnen. De eerste vier maanden kreeg ik samen met vier anderen een intensieve opleiding om het platform te leren kennen. Daarna startte ik op mijn eerste opdracht en dat beviel me goed. Het mooie van Salesforce is dat je klanten al heel snel een concrete oplossing kunt bieden waar ze echt wat aan hebben. Het is lekker concreet en praktisch. Je kunt meteen veel toegevoegde waarde bieden. Toch heb ik niet lang implementatieprojecten gedaan. Omdat Outbirds steeds meer omgevingen in beheer had, vroegen ze mij om coördinator Support en Beheer te worden, en daar moest ik niet lang over nadenken. Natúúrlijk wilde ik dat!

Ideale job

De rol van coördinator Support en Beheer zit me als gegoten omdat ik elke dag contact met allerlei verschillende klanten heb en dat past bij mij. Het is lekker afwisselend werk. Elke klant is anders. Sommige zijn heel direct en amicaal, anderen houden liever wat meer afstand. Die verschillen vind ik leuk. Ook de verzoeken die ik binnenkrijg, lopen erg uiteen. Standaard aanpassingen in de database of kleine functionele changes voer ik zoveel mogelijk zelf uit. Het mooiste is als ik de klant kan verrassen door net wat meer te doen dan nodig is. Op zich pak ik alle verzoeken op die ik in een paar uur kan afhandelen. Meer complexe changes leg ik bij een andere consultant of bij de architect neer. Dat hangt ervan af. Ik ken iedereen hier bij Outbirds en weet precies wie waar goed in is. De lijnen zijn hier erg kort. Iedereen helpt elkaar, en dat is prettig werken.

Tijd voor een eigen team

Toen ik in deze rol begon, waren er een handvol klanten met een beheercontract, inmiddels zijn dat er meer dan 25. Ik moet dus veel ballen de lucht in houden. Tot nog toe doe ik dat alleen, maar dat gaat veranderen. Ik ben nu een eigen team aan het opzetten. Op dit moment heb ik één dag in de week ondersteuning, en sinds kort is Aniek bij ons komen werken. Zodra zij alle ins en outs van Salesforce heeft leren kennen, gaat zij ook fulltime aan de slag met Support en Beheer. Dat is meteen een goede gelegenheid om de beheerprocessen beter te stroomlijnen. Zo willen we dat alle klanten straks op dezelfde manier hun verzoeken aanleveren en natuurlijk gaan wij ze dan ook op dezelfde manier afhandelen. Alle kennis die nu in mijn hoofd zit, moet straks geborgd zijn in het proces. Dat maakt het werk wat voorspelbaarder, maar voor de continuïteit is het beter. Als ik er niet ben, moet het werk tenslotte ook gewoon doorgaan.

Waarom Outbirds?

Ik ben nog steeds erg blij met mijn job bij Outbirds. Het mooie is dat iedereen hier vrij is om zijn eigen richting te bepalen. We hebben allemaal onze eigen specialiteit en vullen elkaar aan. Verder hebben we veel bedrijven die bezig zijn met de energietransitie als klant, en goede doelen. Dat vind ik een grote pré want er zijn al genoeg bedrijven die de wereld verpesten. Daar werken wij in elk geval niet aan mee.

De gemene deler van alle Outbirders? Dat we superklantgericht en ook een beetje eigenwijs zijn. Hoewel ik mijn collega’s niet dagelijks zie, zijn we een hecht team. We staan voor elkaar klaar en niemand voelt zich meer dan de ander. Het gaat er informeel aan toe en we houden elkaar scherp. Zo hou ik er wel van om mijn collega’s af en toe te prikken en de boel wat op te schudden. Een beetje humor op het werk moet kunnen.

Ook buiten werktijd ga ik met mijn collega’s om. Als er iets te vieren valt, dan is er altijd wel een borrel, een etentje of een ander uitje. Dit jaar gaan we met een groepje meedoen aan de Tour de ALS. Sommigen gaan de Mont Ventoux op fietsen, anderen lopen. Heel bijzonder om met collega’s iets voor het goede doel te doen. Dan voel je dat het echt teamwork is!”